המאמר הבא נכתב על ידי כעבודת הגמר במחזור הראשון להכשרת מדריכות מחול
מזרחי של מכללת וינגייט לחינוך גופני, אשר נערך בשנת 2004 באוניברסיטת תל-אביב.
במאמר זה הועלו שאלות לגבי הצורך וההשלכות של הכשרת מדריכות מקצועיות למחול מזרחי.
עבודת גמר בנושא: הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?!
שם הקורס: הכשרת מדריכות למחול מזרחי
רכזת הקורס: גב' אלינה פיצ'רסקי
תאריך: דצמבר 2004
** המאמר מתייחס לשני המינים ונכתב לצורך נוחות בלשון נקבה. יש לציין שמרבית הרקדנים בארץ, מורים ותלמידים כאחד הן נשים.
האם קיים צורך במדריכות מוסמכות להוראת המחול המזרחי ?
האם קיים צורך בהגדרת סטנדרטים בסיסיים של ידע ואימון שעל המדריכה לעמוד בהם ?
אנה פנינו מועדות?
אלו הן שאלות לגיטימיות שעולות כיום ועלו בעבר.
במאמרה של Najia El-Mouzayen, בשם "Certifying the Certifiers" נטען שבשנות ה-60 וה-70 לא היה "חוק", לא תעודת הסמכה ולא גבולות.
בשנות ה-70 וה-80 הייתה דאגה רבה לגבי חוסר המקצועיות של רקדני המחול המזרחי. אחד מ"השיפורים" שהוצעו היה הצבת סטנדרטים, אך היה קושי בהגדרתם מאחר ושיטות הוראת טכניקת המחול ושמות התנועות והצעדים היו מגוונים ומבלבלים. ללא ספק בעייתיות זו אינה צפה אך ורק בארה"ב אלא בעולם כולו וכמובן בישראל. במקומות רבים בעולם אנשים משנים ומפרשים מחדש את אופן הריקוד שלהם באופן טבעי כחלק מאמנות חיה. דברים משתנים באופן מהיר יותר כך שבדור אחד של רקדנים סגנון שלם יכול להשתנות. במקביל קיים החשש שתלמידים "יפלו לידיהם" של אנשים ללא הכשרה המתחקים למורים. יש כאלה שרוקדים כמו שאף אחד לא רקד לפני, יש להם טכניקה נהדרת וכוריאוגרפיה מדהימה אך אינם יודעים כיצד ללמד זאת.
ישנם מורים שמלמדים צעדים בודדים אך לא מחברים אותם לכוריאוגרפיה כפי שהגדירה Despina במאמרה "Teaching Beginners Courses in Oriental Dance", שהדבר דומה למרכיבי עוגה המונחים על השולחן ללא מתכון להכנת העוגה עצמה.
כמו כן, "שמו" של המחול המזרחי עלול להינזק ועלול לאבד את אותו בסיס שעל יסודותיו נבנה.
מכאן, מהם הסטנדרטים שעל המורה לעמוד בהם, מה תפקידה ומהי בעצם "מורה טובה"? בתכנית ההכשרה ניתן דגש על אבחנה זו בין מורה "טובה"/"נכונה" לבין מורה "לא נכונה". מורה טובה תתמקד בצרכי התלמידות, תציין ותדגים יציבה נכונה, תציע תיקון ליציבה וטכניקה בשילוב הסבר, תספק הוראות בכדי להימנע מפציעות הקשורות למחול המזרחי, תשבח ותעניק חיזוק חיובי בהתאם, תעניק תחושה טובה לגבי התלמידה ולגבי נוכחותה וכן תטפח סביבה תומכת ומעודדת. המחול המזרחי הוא לכל הדעות עיסוק ייחודי כפי שמציינת Shira במאמריה, "Healing Through Oriental Dance: Part 1; part 2" היכול להוביל לשני סוגי הריפוי לאלו המאמצים אותו, הפיזיולוגי והנפשי. וכן, כולנו זקוקים לסוג אחד של ריפוי או אחר.
מהם בעצם תפקידי המורה למחול מזרחי ?
- על המורה להסביר מחול זה בהקשר הרחב שלו ובמקביל להעבירו וללמדו במנות קטנות.
בסופו של דבר, אנו עוזרות לנשים ללמוד דרך חדשה ויצירתית לבטא את עצמן. עם הידעוהחינוך נהיה מסוגלות ליצור מיזוג סגנונות תוך מודעות גדולה יותר וראיה פנימית. כמורה ניתן ליהנות מהתפקיד המכובד של יועץ, מדריך ותומך במסען של הנשים לשמחה, בטחון ונשיות. - כמורה, קיימת החובה לדעת את ההיסטוריה הבסיסית של המחול המזרחי. יש לציין שתלמידים מעריכים כל נושא שמועבר להם עם עובדות מעניינות.
- על המורה ללמד יציבה נכונה, חימום נכון ובטוח. יש לזכור שאין זה מספיק לרקוד למשמע המוסיקה, כל צעד קטן בריקוד צריך "לפרק" ולהסביר לתלמידות.
- על המורה לדעת עזרה ראשונה בסיסית.
- על המורה להתמיד ולהמשיך באימונים ולמידה וזאת על מנת שתוכל להיות כל הזמן בעמדת הוראה ורקע נרחב יותר הן כלפי התלמידות והן כלפי עצמה.
- על המורה להיות ייצוגית ובעלת יכולת ללמד בחירות ובביטחון. למשתתפות השונות סגנונות למידה שונים ויש להיות מודעות לכך.
- על המורה לעורר השראה ולספק הזדמנויות לצמיחה. מורות טובות רוצות להעניק לתלמידותיהן מקום לרקוד, מקום לבטא עצמן.
- על המורה להכיר, לדעת ולהבין את המכאניקה של גוף האדם. להיות מודעת שיציבה נכונה חשובה במחול מאחר והיא משפיעה על הנשימה והפרזנטציה.
- על המורה לבנות שיעורים מובנים ומתוכננים כראוי.
מהו ה"אני מאמין" שלי לגבי הכשרת והוראת המחול המזרחי?
אם רוצים ללמוד ללמד, יש לפנות לבית-ספר מתאים שילמד אותנו כיצד ללמד. רק אז נהיה ללא חת בעת שנלמד כיצד לפרש ולארגן את המוסיקה והתנועה לתוכן בעל כוונה ורגש ואז כמובן קיים הסיכוי שתלמידותינו יתפתחו לרקדניות טובות יותר מאיתנו. נלמד כיצד לתקשר במילים ודימויים, כיצד להבחין בסגנונות הלמידה ושיטות ההוראה השונים.
"Hold your hands out gently.
Ask others to do the same.
See how different each person looks.
Each person has their own unique and natural beauty.
Use this natural beauty when you dance.
Respect your individuality."
Artemis—
החוק כיום אמנם אינו מחייב אותנו לעבור הכשרה להדרכת מחול מזרחי אך כולי תקווה שהמצב ישתנה ואולי הוא כבר מתחיל. ואם כבר, מדוע שלא נתאחד ונקבל הכרה ותמיכה בפועלנו בראש ובראשונה ממשרד החינוך, התרבות והספורט.
רשימה ביבליוגרפית
עו"ד קינן, חנוך ; עו"ד גלעד-גליננסקי, ניר.
"חוק הספורט: ביטוח לספורטאים וחיוב בתעודת הסמכה". כתב העת "החינוך הגופני והספורט".
"מודעות ל'אני מאמין' המקצועי – מהלך לשיפור ההוראה".
כתב העת "החינוך הגופני והספורט". www.wingate.org.il
Despina, "Teaching Beginners Courses in Oriental Dance".www.shira.net/teaching.htm
"Teacher Training".
Shira, "Healing Through Oriental Dance: Part 2, Emotional Healing".www.shira.net/heal-emo1.htm
צודקת ומעניין. תודה